top of page
Op werfbezoek – Ontmanteling van
een verlichtingspaal E42 – A16
April 2022
Dankzij de SPW (Service Public Wallon = Waalse overheidsdienst) Mobiliteit en Infrastructuur van Mons en de firma Mobix ging het MuSé op bezoek op de autoweg E42 – A16 ter hoogte van Hautrage, in de richting van Doornik.
Dit was een gepland bezoek… Inderdaad, ik was verplicht de nodige uitrusting te dragen om op de werf te komen. Ter herinnering, deze werken worden immers uitgevoerd op een snelweg in dienst (en die druk bereden wordt door auto’s en vrachtverkeer).
Fluohesje, helm en veiligheidsschoenen zijn een must!
Deze grote werf maakt deel uit van de modernisering van de openbare verlichting op wegen en snelwegen (LUWA): afschaffing van natriumdamplampen ten voordele van de LED-technologie.
Het plan LUWA kan geraadpleegd
worden via onderstaande link:
https://www.luwa.be/fr
Deze palen zijn gemaakt van gewapend beton, werden midden jaren ’70 geïnstalleerd en dragen een RX Schréder H-vormig armatuur, voorzien van 8 natriumdamplampen op lage druk met een vermogen van 180W (oorspronkelijk).
Hoe worden deze nu ontmanteld?
Stap 1:
De lampen worden van de lantaarnpaal verwijderd, net als het omhulsel. De voorschakelapparatuur aan de voet van de paal wordt eveneens verwijderd.
Stap 2:
Met behulp van een kraan wordt de paal in verticale positie gestabiliseerd.
Stap 3:
De paal wordt aan de basis doorgezaagd met een hydraulische bek. De eerste palen werden doorgezaagd met een schijvenfrees. Aangezien deze optie te tijdrovend was, schakelde men over op het breken van de palen.
Stap 4:
De afgehakte paal wordt geleidelijk op de grond neergelaten, in de middenberm van de snelweg.
Stap 5:
Het armatuur wordt op zijn beurt losgemaakt van de mast door het beton te verbrijzelen.
Stap 6:
De paal is nu volledig losgemaakt van de voet. Dit fundament wordt nu grondig gereinigd.
Stap 7:
De betonnen paal en het metalen armatuur worden van de site verwijderd.
Het ontmantelen gefilmd:
bottom of page