top of page

Belgisch erfgoed
in miniatuur


Met de hulp van het Museum van Verkeerstekens en Straatverlichting, de vzw MuSé, reproduceert het dorp miniatuurtoestellen van vroeger op zijn site. Dit materiaal stond op de Belgische wegen en autosnelwegen van voor de Tweede Wereldoorlog tot het begin van de jaren 2000. Deze apparatuur is nu verdwenen.














Bord verlicht met tl-buizen. STOP-bord gebruikt op onze wegen vóór 1975 (verlengd tot 1 januari 1981).
Snelwegbord met het nieuwe pictogram. De groene kleur lijkt nog niet in gebruik te zijn. Dit specifieke snelweglogo vervangt de "A" die door België aan dit type weg is toegekend.
Geëmailleerd sein van voor de Tweede Wereldoorlog.
Hectometrische afstandsterminal gebruikt vanaf het begin van de jaren 1980 tot aan de regionalisatie (1989).
Signaal dat op de Belgische rijkswegen wordt gebruikt om weggebruikers te waarschuwen voor de aanwezigheid van een eerstehulppost.
Noodoproepkasten. Deze apparatuur werd om de 2 kilometer geïnstalleerd op snelwegen en bepaalde nationale wegen. Deze apparatuur is nu volledig gedeactiveerd.
Vloerlamp gemaakt in Herstal (ELSA, Gruella), uitgerust met tl-buizen, gebruikelijk op de wegen van de provincie Luik van begin jaren 80 tot in de jaren 90.
Kilometerafstandmarkering gebruikt vanaf het begin van de jaren 1980 tot aan de regionalisatie (1989).
Klein bord dat de dichtstbijzijnde eerstehulppost aangeeft. Dit bord stond om de 100 meter en is volledig in onbruik geraakt sinds de noodoproeppunten verdwenen zijn.
Belgische vloerlamp vervaardigd door Schréder, type GST uitgerust met hogedruk natrium.
Verkeerslicht van het Belgische bedrijf ATEA (Herentals).
VP-armatuur vervaardigd door het Belgische bedrijf Schréder, uitgerust met fluorescentiebuizen, zeer gebruikelijk in de straten van Luik tot de komst van natriumdamp.
Verkeerslicht met twee lenzen, voorloper van de signalen met drie lenzen. Het werd gemaakt door het Belgische bedrijf ATEA (Herentals).
Westinghouse lichtsignaal uit de jaren 60.








Teken gebruikt door de STIL (Société de Transports intercommunaux Liégeois), voor de oprichting van de TEC.








Verlicht paneel uitgerust met 18 watt TL-buizen.
Belisha"-baken dat na de Tweede Wereldoorlog tot begin jaren 1980 op de Belgische wegen werd gebruikt.
Stenen mijlpaal die waarschijnlijk dateert uit de jaren 40 en 50.
Verkeersborden van voor 1975. De STOP-bord configuratie is sindsdien vervangen door het achthoekige bord en het pijlpictogram werd ook veranderd in 1975.
Delineator geplaatst langs wegen na de Tweede Wereldoorlog, gemaakt van beton en uitgerust met reflectoren van glazen kralen.
Bijzondere vloerlamp met een gloeilamp. Andere bevatten natriumlampen.
Wegwijzers met tl-buizen die van het wegennet verdwijnen.
Signaallamp vastgemaakt aan een oude paal, waarschijnlijk gemaakt van gietijzer.
Een heel oud sein, al daterend uit de Tweede Wereldoorlog, voorzien van een gloeilamp (gloeilamp) aan de achterkant van de bolvormige behuizing.
Z vloerlamp van Schréder.
Werklantaarn uit de jaren 1980, uitgerust met een gloeilamp en twee 6-volt batterijen.
RT natriumdampschijnwerper vervaardigd door Schréder.
Oude straatlantaarn van het "bol"-type, uitgerust met kwikdamp- of natriumlampen.
Rx vloerlamp van Schréder. Zeer gebruikelijk op Belgische wegen en snelwegen vanaf het begin van de jaren 1970 tot ongeveer 2019.
Een heel oude vloerlamp met een gloeilamp. Dit type lamp verscheen toen elektriciteit werd geïntroduceerd in de openbare verlichting. Toen fluorescentiebuizen werden geïntroduceerd, werd deze kleine lamp voorzien van een compacte fluorescentielamp.
bottom of page